Основан през 1984 г., „Импулстанц“ във Виена се превърна в най-големия фестивал за съвременен танц и пърформанс. Тазгодишното, 39-о поред издание, представя между 7 юли и 7 август 54 международни продукции на 20 локации из австрийската столица. То се откри на сцената на „Бургтеатър“ с възстановена версия на „Пълнолуние. Едно представление на Пина Бауш“ (Vollmond. Ein Stück von Pina Bausch) с легендарната трупа на немската хореографка Танцов театър Вупертал, който вече носи нейното име.
Сред водещите акценти в програмата е 35-годишният юбилей на световноизвестната белгийска компания „Вим Вандекейбус/ Ultima Vez“, позната и на българската публика. Британският хореограф Акрам Кан пренася във Виена забележителния си спектакъл „Книга за джунглата: нова версия“. Eдна от най-провокативните съвременни визуални артистки, пърформърки и танцьорки Гъмхьонг Джонг от Южна Корея е подготвила специални акции в музея Mumok, стартиращи с инсталацията Spa & Beauty, провокирана от съвременната индустрия за поддържане на красотата и тялото.
От 9 до 18 юли фестивалът е домакин на международната хореографска среща Life Long Burning VII – In Other Words: A Future, посветена на бъдещето на планетата. Програма от панелни дискусии, представления и прожекции се занимава с въпроса как да се противопоставим езиково и физически на последиците от климатичната криза.
Артистичната програма на „Импулстанц“ представя плеада от водещи съвременни танцови артисти с най-новите им продукции. Белгийската компания Needcompany гостува с All the Good под режисурата на Ян Лауерс. Анне Тереза Де Кеерсмакер участва с Mystery Sonatas / For Rosa, където шестима танцьори танцуват на бароковата музика от Хайнрих Игнац Франц Бибер, изпълнена на живо от трайната ѝ сътрудничка Амандин Бейер и нейния ансамбъл Gli Incogniti. Сред поредицата спектакли, изследващи териториите на взаимодействието между танц и музика, е и Köln Concert на американския хореограф Тражал Харел, посветен на едноименното легендарно изпълнение на джазмена Кийт Джарет.
Едно от водещите имена на съвременния концептуален танц – Жером Бел, представя новата си премиера, която продължава интереса му към историята на модерния танц след спектакъла „Айседора Дънкан“, реконструиращ сола на прочутата реформаторка в танца. В „Танци за една актриса“ той кани Йоленте Де Кеерсмакер (сестра на Анне Тереза Де Кеерсмакер) от известната белгийска театрална компания tg STAN да се срещне с танцовото изкуство и неговата история така, както тя може, без да притежава професионален танцов тренинг и умения, с нейната театрална природа и въображение, между хореографията и езика.
Програмата на „Импулстанц“ включва и новата премиера на Иво Димчев In Hell with Jesus. Анотацията гласи: „Шест персонажа се срещат в гей бар. Влиза човек с пистолет и ги застрелва, но убиецът също намира смъртта си. Когато всички са на земята, на стената се прожектират изключително важни въпроси. И ето: един след друг хората преживяват своето възкресение. Живите мъртъвци започват да обсъждат въпросите – например относно предпочитаните оръжия за убийство и най-нехаресваната част от тялото. Възможно ли е самият Спасител да се отбие на този разпит?“ Иво Димчев притежава редкия талант да сблъсква рая и ада и изглежда новият му групов спектакъл, в който той се изявява като хореограф, обещава това да се случи отново.
Фестивалът продължава и своята програма 8:tension, подкрепяща развитието на млади хореографи. Една от десетте специално селектирани за нея продукции от Европа, Африка, Северна и Южна Америка ще получи и добилата вече престижност награда ImPulsTanz – Young Choreographers’ Award.
В рамките на „Импулстанц“ се провеждат и стотици уъркшопове и обучителни програми за професионалисти и любители.
По-подробно можете да се запознаете с изданието на www.impulstanz.com.